SEO - Off page faktory

Patrik Jankov
|
20.3.2024

V našem seriálu jsme zatím převážně hovořili o SEO faktorech, které můžete ovlivnit přímo na vašich stránkách (on-page faktory). Dnes si řekneme o faktorech, které jsou mimo váš web, nazývají se off-page faktory. Je jich celá řada, nejdůležitější jsou zpětné odkazy.

6 základních off-page faktorů:

  • Zpětné odkazy z jiných stránek vedoucí na váš web. Toto je hlavní faktor, nutno však podotknout, že důležitější než počet, je kvalita zpětných odkazů, to znamená z jak důležitých a tematicky podobných webových stránek přicházejí. Mnoho záleží na tom, zda jsou odkazy tzv. Dofollow. Důležité je i stáří odkazů.
  • Rozmanitost Anchor textů - to jsou slova tvořící aktivní odkaz.
  • Signály ze sociálních médií (YouTube, Facebook, Twitter...) - sdílení, komentáře, lajky.
  • Autorita a důvěryhodnost vaší domény a vaší značky.
  • Místní seo a personalizace výsledků vyhledávání v závislosti na tom, kde se uživatel nachází a jak se v minulosti choval.
  • Mezi tyto faktory patří i (částečné) penalizace webu, ať již ruční či algoritmické.

Něco málo z historie

Fulltextové vyhledávače, které dokázaly indexovat obsah webových stránek, přišly na svět v roce 1994. S rozmachem internetu se však začala snižovat hodnota a relevance výsledků vyhledávání, nemluvě o tom, že nedůvěryhodné weby tapetovaly svůj obsah klíčovými slovy, aby se ve vyhledávačích zobrazovaly na předních pozicích.

V roce 1998 přišel Google s revolučním řazením výsledků vyhledávání. Vycházel z předpokladu, že pokud na nějaký web odkazuje mnoho jiných stránek, tak ten web bude nejspíš kvalitní a stojí za to, ho dobře umístit ve výsledcích vyhledávání. Jeho myšlenka se osvědčila, postupem času se stal dominantním a svou pozici si udržel dodnes.

Tento model byl zpočátku jednoduchý a samozřejmě, že se začalo švindlovat i se zpětnými odkazy. V roce 2012 pak Google přišel s aktualizací algoritmu Penguin, která již vážila relevanci každého odkazu.

Zpětné odkazy

Zpětné odkazy jsou vážný signál relevantnosti vašeho webu pro všechny vyhledávače, ať již se jedná o Google, Bing nebo u nás Seznam. Zpětné odkazy jsou hlasováním důvěry jednoho webu pro druhý, vyhledávačům říkají, že ostatní ručí za váš kvalitní obsah. Každý hlas samozřejmě nemá stejnou cenu, zpětné odkazy z vysoce ceněných stránek jsou nejžádanější a mají nejvyšší hodnotu.

Na opačné straně spektra jsou odkazové farmy, stránky s vysokým spam skórem, stránky s diskutabilním obsahem, ať již se jedná o pornografii či hazard. Odkazy z tohoto druhu stránek mohou poškodit vaše odkazové portfolio a u vyhledávačů uškodit. Jednoznačně platí.

TIP: Jeden kvalitní odkaz má větší cenu než 100 nekvalitních.

3 základní typy odkazů:

  1. Přirozeně získané odkazy bez jakékoliv akce ze strany vlastníka webu. Ty mají u vyhledávačů nejvyšší cenu, neboť jim signalizují, že váš obsah je kvalitní, když jiným stojí za to na něj odkazovat.
  2. Cíleně získané odkazy linkbuildingem, což je strategie SEO pro budování zpětných odkazů. Například můžete požádat svého zákazníka, aby na svůj web umístil odkaz na vaše stránky. Způsobů realizace linkbuildingu je celá řada:
    • Odkaz na tematickém nebo oborovém webu
    • Tvorba microsite, což jsou malé podpůrné stránky
    • Placené PR články
    • Výměna odkazů s jinými weby
    • Koupě odkazu na jiném webu.
  3. Vlastnoručně vytvořené odkazy jako součást podpisu v diskuzním fóru, v komentářích, na sociálních sítích. I toto můžeme považovat za součást linkbuildingu.

Důležitá upozornění

  • Cíleným budováním odkazů se vždy dostáváte na trochu tenký led. Vyhledávače to mohou posoudit jako zakázanou techniku, tzv. black hat SEO.
  • Odkazy by měly být relevantní, to znamená, že web, který na vás odkazuje, by měl být příbuzný vašemu oboru. Pokud máte autoservis, je přirozené mít odkazy na Veterán fóru, ale již ne na stránkách věnovaným péči o zdraví.

6 základních signálů, kterými vyhledávače hodnotí zpětné odkazy:

  • Popularita, autorita a důvěryhodnost odkazujícího webu
  • Příbuzné zaměření odkazujícího webu s vašimi stránkami
  • Počet dalších odkazů na odkazující stránce
  • Anchor text na odkazujícím webu a jeho rozličnost
  • Stáří odkazu
  • Zda je odkaz follow nebo nofollow (i nofollow odkazy mají cenu)

Jak zjistím, odkud vedou odkazy na můj web?

  • V nástroji pro webmastery Google Search Console, je zde sekce Odkazy. Nástroj je zdarma.
  • V nástroji Google Analytics je sekce Akvizice, kde vyberete Veškerou návštěvnost a pak Kanály. Zde nás bude zajímat položka referral. Přidáme druhou dimenzi a tou je Trasa odkazujících zdrojů. Následně se zobrazí seznam všech vnějších odkazů za zvolené období. Google Analytics je rovněž zdarma.
  • Placené nástroje jako MOZ, Ahrefs, SEMrush, Majestic. Jsou to zpravidla velmi drahé aplikace vhodné spíše pro SEO agentury, ale např. MOZ má Free SEO Tools, kde je Link Explorer, a i zde získáte některá data zdarma.

Závěrem

Na internetu je spousta rad, jak získat zpětné odkazy. Možná si povzdychnete, že jste jen řemeslník, a kdo by měl nějaký důvod na vás odkazovat. Máte stránky jen pro to, aby vás našli potenciální zákazníci.

Co ale udělat opravdu můžete:

  • Udělejte si profil na Google Firmy a Seznam Firmy. Jsou to katalogy patřící vyhledávačům, mají smysl, získáte zpětný odkaz i odkaz ve vyhledávačích v lokální nabídce firem. Registrace do jiných rádoby firemních katalogů naopak smysl nemají.
  • Vytvořte si firemní stránku na Facebooku a buďte tam aspoň trochu aktivní, vytvářejte příspěvky, reagujte.
  • Mnohá města mají na svých stránkách seznam místních firem, požádejte o přidání té vaší.
  • Pokud k vaší činnosti existuje kvalitní oborový portál, zkuste štěstí tam.