SEO - On page faktory

Patrik Jankov
|
17.1.2024

Jak již název napovídá, jsou to ty faktory, které můžeme ovlivnit přímo na našich webových stránkách. Tyto faktory, pokud jsou správně nastaveny a optimalizovány, mohou mít velký vliv na hodnocení našich stránek vyhledávači.

Při tom, jak jsou algoritmy vyhledávačů stále složitější a komplexnější za použití metod umělé inteligence a strojového učení, nevystačíme si jen s tím, že naše zájmová klíčová slova umístíme do těch části html kódu, kde předpokládáme, že to vyhledávače mají rády.

Jisté úskalí příliš optimalizovaného webu spočívá v tom, že sice získáme určité plusy u vyhledávačů, ale za cenu zhoršeného vjemu návštěvníků našich stránek. Co nám bude platný titulek se třemi klíčovými slovy, když takový titulek nijak nezaujme, co nám bude platný optimalizovaný článek, když jej nikdo nepřečte do konce.

Pojďme si nyní projít nejdůležitější faktory hodnotící naši webovou stránku.

Obsah je král

Možná to zní trochu neurčitě, ale kvalitní, jedinečný a užitečný obsah je nejdůležitějším seo faktorem. Pojďme se na to podívat trochu blíže.

Vyhledávače v stále větší míře umějí pochopit obsah stránky, dá se říci ji porozumět. Snaží se zjistit, zda návštěvníci na stránce našli ty informace, které potřebovali. Nemusí tak platit, že čím delší je text, tím lépe. Důležité je, aby návštěvník dostal ty informace, které hledal.

Pokud někdo klikne ve výsledcích vyhledávání na náš web a ten ho moc nezaujme, vrátí se zpátky pro další výsledky vyhledávání. Toto vyhledávače poznají a pokud tak učiní více lidí, náš web zákonitě ve výsledcích vyhledávání klesne dolů.

TIP: Dobrý obsah má tři základní atributy:

Zákon nabídky a poptávky

Dobrý a kvalitní obsah z hlediska vyhledávačů je ten, který nejlépe uspokojuje poptávku po dané informaci. Těmi informacemi může být cokoliv, ať již se jedná o stránky s recepty, blog věnovaný zajímavostem o vesmíru, či portál zaměřený na zdravou výživu. Ale mohou to být klidně i vaše firemní stránky.

Sdílejte nebo zemřete

Váš obsah musí být snadno odkazovatelný či sdílený, ať již se jedná o jiné weby či sociální sítě. Mezi nepřístupný či špatně přístupný obsah patří stránky přístupné pouze pro přihlášené, některé stránky s technologií AJAX, texty umístěné v obrázcích, případně i v PDF souborech.

Pište pro lidi

Pište a vytvářejte obsah především pro své návštěvníky, ne tolik s ohledem na vyhledávače. A věřte tomu, že vyhledávače vám odpustí mnoho prohřešků z technického SEO, pokud shledají váš obsah opravdu hodnotným.

Potřebuji tedy vůbec nějaké SEO?

Nestačí mi prostě snažit se kvalitně tvořit obsah?

SEO prosím berte jako jistou gramatiku pro vyhledávače, která jim umožní lépe, rychleji a srozumitelněji pochopit obsah a strukturu vašeho webu. Pokud někomu napíšeme dopis, také uděláme lepší dojem, když bude pokud možno bez pravopisných chyb.

On page faktory prakticky

Každá stránka mimo rozcestníky by měla být specifická a relevantní pro určité téma či oblast a měla by ho uchopit poměrně hluboce.

Nezapomínejte na to, aby z každé stránky byl proklik na nadřazenou případně podřazenou stránku a na domovskou stránku. Dobře vnitřně prolinkovaný web je rovněž seo faktor.

Nepočítám-li synonymní výrazy, jednu stránku lze dobře optimalizovat pro jednu, až dvě klíčové fráze.

Daná klíčová slova by se měla vyskytovat na těchto místech:

  1. Titulek stránky (meta tag Title)
  2. Hlavní nadpis úrovně H1, případně i vedlejší nadpisy nižší úrovně
  3. URL adresa
  4. I opakovaně ve vlastním textu, možno zde zvýraznit tučně či kurzívou
  5. Alternativní text obrázku (tag ALT)
  6. Popisek stránky - Toto sice není seo faktor, ale vyhledávače jej zobrazují ve výsledcích a pokud obsahuje klíčové slovo, je toto zobrazeno tučně.

V dalších částech našeho seriálu si tato vyjmenovaná místa projdeme podrobněji a přidáme další on page faktory.