Jak zlepšit pozici webu ve vyhledávačích

Patrik Jankov
|
13.1.2024

Google - zadání dotazu

Jako první díl seriálu Vám přinášíme stručný a přehledný návod, jak docílit toho, aby vaše webové stránky měly co nejlepší pozice ve vyhledávačích Google a Seznam. Jako modelové příklady nám poslouží stránky Zakládání trávníku Ostrava a Fajný trávník.

Návod je přizpůsoben pro použití v našem redakčním systému, který byl od počátku vyvíjen s ohledem na optimalizaci pro vyhledávače a který nabízíme k použití v rámci našeho webhostingu. Nezávazně si jej můžete vyzkoušet zde.

Optimalizaci pro vyhledávače - seo pro vaše stránky Vám můžeme z naší strany nabídnout v rámci našeho nového tarifu Bez starostí, který v sobě dále zahrnuje vytvoření profesionálního vzhledu na míru od našich grafiků a plnění webu vaším obsahem. Jak v naší firmě konkrétně probíhá seo, je podrobně popsáno v tomto článku.

 

Vyhledávání

Google SERP - pozice stránek na dané klíčové slovo

Jak se vaše stránky dostanou do vyhledávačů? Na rozdíl od mnohdy vžité představy se nikam na Google nebo Seznam neregistruje. Vyhledávače mají speciální programy, kterým se říká vyhledávací roboti, a ty neustále procházejí webové stránky na internetu, jejich obsah indexují a následně ukládají ve svých databázích. Při procházení také hledají odkazy na nové stránky, aby je mohly zpracovat. Vašich stránek si tedy všimnou tak, že na ně vede odkaz z jiných stránek, např. firemních katalogů. Registraci do firemních katalogů provádíme zdarma v rámci našeho tarifu Bez starostí.

To, že vyhledávače vaše stránky zaindexovaly, poznáte podle toho, že když do vyhledávacího políčka napíšete jméno vaší domény, vrátí se vám odkaz na vaše stránky.

TIP: Pokud si vás vyhledávače stále nevšimly, můžete je o to požádat:
Seznam: Nástroje pro webmastery (https://search.seznam.cz/pridej-stranku)
Google: Pomocí nástroje Google Search Console, kde Google vložíte odkaz na vaši tzv. sitemap. (https://search.google.com/search-console/)

Klíčová slova

Klíčová slova jsou takové fráze, o kterých se předpokládá, že je návštěvníci internetu hledají. Být na naše zájmové fráze dobře na Google a Seznamu dohledatelný, je naším cílem. Soubor aktivit, které k tomu vedou, se nazývá SEO (Search Engine Optimization) - optimalizace pro vyhledávače.

Klíčová slova by neměla být příliš obecná, jsou sice hledaná, ale zpravidla je na ně velmi obtížné ne-li nemožné být dohledatelný. Vzhledem ke své obecnosti, kdy potenciální zákazník ještě nevstoupil do rozhodovací fáze, je jejich konverzní potenciál (koupě produktu, poptávka služby, přihlášení k odběru newsletteru) zpravidla menší. Pokud podnikáme místně, je vhodné klíčové slovo doplnit o lokalitu, např.: zakládání trávníku Ostrava.

SEO - optimalizace pro vyhledávače

Jak již bylo řečeno, seo představuje takové činnosti, které mají za cíl se co nejlépe umisťovat v neplacených (organických) výsledcích vyhledávání. Zpravidla tyto aktivity mají dvě části:

1. On-page faktory

Jak název napovídá, toto jsou faktory, které můžeme ovlivnit přímo na našich stránkách: jméno domény, název webu, titulky stránek, hlavní nadpisy a podnadpisy, popisky stránek, popisky obrázků, vlastní obsahová část.

Patří sem i věci tzv. technického seo - soubor sitemap.xml, soubor robots.txt, crawl budget, https protokol, použitelnost stránek na mobilních zařízeních (tzv. responzivní design), kvalitní vnitřní prolinkování webu, rychlost načítání stránek, případná přesměrování stránek apod.

Dále zde můžeme zařadit implementaci Google Analytics a Google Search Console. 

Součástí technického seo jsou i různé metriky, které měří web: např. Seznam s-rank, Alexa rank, MOZ Domain Authority, MOZ Page Authority, Penalty Risk, počet domén a počet stránek odkazujících na web, eventuální chyby na webu (4xx chyby, chybějící elementy, duplicitní obsah apod.).

2. Off-page faktory

Tyto faktory jsou vše, co přímo neovlivníte na vašem webu:

  • Zpětné odkazy z jiných stránek vedoucí na váš web. Toto je hlavní faktor, nutno však podotknout, že důležitější než počet, je kvalita zpětných odkazů, to znamená z jak důležitých a tematicky podobných webových stránek přicházejí. Mnoho záleží na tom, zda jsou odkazy tzv. Dofollow. Důležité je i stáří odkazů. 
  • Rozmanitost Anchor textů - to jsou slova tvořící aktivní odkaz. 
  • Signály ze sociálních médií (Youtube, Facebook, Twitter...) - sdílení, komentáře, lajky.
  • Autorita a důvěryhodnost vaší domény a vaší značky.
  • Místní seo a personalizace výsledků vyhledávání v závislosti na tom, kde se uživatel nachází a jak se v minulosti choval.
  • Mezi tyto faktory patří i (částečné) penalizace webu, ať již ruční či algoritmické.

SEO faktorů, které např. posuzuje Google, je víc než 200, z dlouhodobého hlediska je však v rámci seo nejúčinnější jediná strategie a to je hodnotný, unikátní a aktualizovaný obsah.

fajnytravnik.cz - s-rank

Pár dobrých rad, které zlepší pozici ve vyhledávačích

Nyní se podíváme na konkrétní kroky, které je vhodné z hlediska seo na webu provést. Poslouží nám dva výše zmíněné partnerské weby: Zakládání trávníku Ostrava a Fajný trávník. Weby jsou příbuzné, první se zabývá zakládáním, údržbou a renovací trávníku, druhý je půjčovna zahradní techniky.

Výběr vhodné domény

Plánujeme-li mít vlastní webové stránky, je volba vhodné domény zpravidla první krok. Působíme-li v České republice, je vhodné zvolit cz doménu. Srovnejme naše dvě domény:

fajnytravnik.cz - doména je dobře zapamatovatelná, je to náš brand (značka), je pouze dvouslovná.

zakladani-travniku-ostrava.cz - určitou výhodou je, že obsahuje naše zájmové klíčové slovo v názvu, pokud budou dvě domény se srovnatelným obsahem, doména s klíčovým slovem v názvu dostane ve vyhledávačích zpravidla přednost. Naopak nevýhodou je, že mohou existovat konkurenční domény s podobnými názvy, např.: travniky-ostrava.cz.

Titulek webové stránky a hlavní nadpis článku

Titulek webové stránky, zvláště té úvodní, patří k nejsilnějším seo faktorům. Délka titulku by měla být do 60 znaků. Zpravidla sestává ze dvou částí oddělených svislicí či pomlčkou: První část je titulek dané stránky, druhá část je pak název webu - naše značka, jméno firmy:

Půjčovna zahradní techniky Ostrava | Fajnytravnik.cz
Renovace trávníku | Zakládání trávníku Ostrava - od 18 Kč/m2

Všimněte si, že v druhém příkladu máme v titulku hned dvě klíčová slova, navíc základní fráze Zakládání trávníku Ostrava jako název webu bude součástí názvu každé stránky, což posílí význam tohoto klíčového slova. Není bez zajímavosti, že se nám do titulku podařilo vměstnat i cenu služby, což potenciálního zákazníka může lákat ke kliknutí na odkaz ve vyhledávači.

Nadpis článku je další důležitý seo faktor, zvláště jedná-li se o hlavní nadpis úrovně h1. Nadpis úrovně h1 by měl vystihovat obsah celé stránky. Webová stránka se nejlépe optimalizuje na jedno klíčové slovo, případně může být druhé klíčové slovo jako vedlejší.

Výskyty důležitých elementů - titulek a popisek stránky

Obrázek ukazuje vztah mezi důležitými prvky, jak jsou zadávány v našem redakčním systému a jak se pak následně zobrazují ve výsledcích vyhledávání, případně jak je zobrazuje prohlížeč při otevření dané stránky.

Obsah stránky - výběr klíčových slov

Jak již bylo řečeno, kvalitní obsah je alfa i omega. Cituji zde přímo doporučení Google

https://support.google.com/webmasters/answer/7451184

Zajistěte, aby byl váš web zajímavý a užitečný. Vytváření přesvědčivého a užitečného obsahu na váš web pravděpodobně bude mít větší vliv, než kterýkoli ostatních ze zde probíraných faktorů. Když uživatelé vidí dobrý obsah, jsou si toho vědomi a pravděpodobně o něm řeknou dalším uživatelům. Mohou to provést prostřednictvím blogových příspěvků, sociálních médií, e-mailů, fór a dalších prostředků.
Organická nebo ústní doporučení webu pomáhají získat u uživatelů i u Googlu dobrou reputaci a bez kvalitního obsahu je obvykle nezískáte.

Je vhodné, když se vám vaše zájmová klíčová slova objevují (i opakovaně) ve vašem textu, můžete je vhodně zviditelnit tučným písmem či kurzívou.
V žádném případě se nesnažte web přeoptimalizovat mnohačetným výskytem klíčových slov, jednak takový text působí na uživatele nepřirozeně, jednak to mohou vyhledávače postihovat.

Každou stránku můžete opatřit popiskem. Je to jakýsi perex, krátké (do 160 znaků) shrnutí obsahu dané stránky. Vyhledávače tento popisek mohou zobrazit ve výsledcích vyhledávání, případně využijí část textu z vašich stránek. Tento popisek je tzv. meta tag description, v našem redakčním systému je možno jej zadat.

Shrnutí:

Ideální je, když klíčová slova odrážejí přirozenou strukturu vašeho webu a vyskytují se z hlediska seo na silných pozicích, např.: jako titulek stránky, název webu, jméno domény, hlavní nadpis, eventuálně podnadpisy, opakovaně či zvýrazněně v textu, v popiscích stránky a obrázků.

Výskyt klíčových slov na stránce

Aktualizace webu

Je velmi vhodné váš web udržovat živý, tj. mít tam aktuální obsah ať již formou novinek nebo nových článků. Vyhledávací roboti neprocházejí tolik weby, kde se nic neděje, zvýhodňují a mnohem častěji navštěvují stránky s aktuálním obsahem, neboť předpokládají, že takové mají pro návštěvníky vyšší informační hodnotu. To se pak projeví lepším hodnocením stránek i pozicemi ve výsledcích vyhledávání.

Optimalizace obrázků

Ano, je opravdu výhodné mít optimalizované i obrázky, více než čtvrtina vyhledávání na internetu je právě skrz Google obrázky.

Jak na to?

Označením obrázku tagem (značkou) ALT. Tento tag dokáží vyhledávače přečíst a mohou tak obrázek přiřadit k danému klíčovému slovu. Tento tag také např. předčítá nevidomým čtečka obrazovky. Menší důležitost pak má značka TITLE, která zobrazuje text po najetí myší na obrázek. Také je vhodné, aby i název souboru obrázku v sobě obsahoval klíčové slovo. Důležitý je rovněž kontext, tj. stránka, na které se obrázek nachází a kde by se měla vyskytovat stejná klíčová slova, jež jsme uvedli ve značce ALT. Pro vyhledávače je to tak signál, že je obrázek opravdu relevantní i pro textový obsah.

A takhle může vypadat výsledek.

Takto se zmíněné parametry zadávají v našem redakčním systému:

Popis (ALT) a titulek obrázku

YouTube

Sociální síť YouTube pro online video patřící společnosti Google je také druhý největší vyhledávač. Má víc než miliardu pravidelných uživatelů po celém světě. Pro firmy je to lákavá možnost, jak profitovat i z této platformy, ať již tam umístěnou reklamou nebo vlastním obsahem.

Zpětné odkazy

Vyhledávače preferují především přirozeně získané zpětné odkazy. Jejich filozofií je, že webové stránky, na které je hojně odkazováno z jiných zdrojů, jsou užitečné, smysluplné, přínosné a relevantní.

Technika SEO, která se zabývá získáváním zpětných odkazů, se nazývá linkbuilding. Jak již bylo řečeno, ideální je, když je to přirozený proces a odkazy vznikají tím, že jiní považují informace na vašem webu za natolik hodnotné, aby na vás odkazovali.

Cíleně můžete získat zpětné odkazy registrací do firemních katalogů, na tematických webech, blozích, diskusních fórech, slevových portálech, sociálních sítích. Můžete požádat své obchodní partnery nebo zákazníky, aby na vás odkazovali.

Je důležité mít na paměti, že jeden kvalitní zpětný odkaz má větší hodnotu než 100 nekvalitních. Vyhněte se automatickým registracím do stovek katalogů, které nikdo nenavštěvuje a které vznikly jen kvůli zpětným odkazům.

Z firemních katalogů jsou opravdu důležité jen dva a ty patří vyhledávačům: Google Firmy a Firmy.cz od Seznamu.

Monitoring návštěvnosti

Pro každého majitele webových stránek je důležité vědět, jak jsou jeho stránky navštěvovány.

TIP: Doporučujeme vám implementovat na vaše stránky Google Analytics a Google Search Console a tyto nástroje spolu propojit.

Budete z toho mít dvojí užitek:

Jednak tak získáte množství podrobných statistických informací o návštěvnících vašeho webu: které stránky navštěvují, jak dlouho se na nich zdrží, odkud se dostanou na váš web, zda máte víc návštěv z počítače nebo mobilu, na jaká klíčová slova jste nacházeni a mnoho dalšího.

Jednak je používání těchto nástrojů určitý seo faktor, dáváte Googlu najevo, že to se svými stránkami myslíte vážně.