Obsah je král

Patrik Jankov
|
4.3.2024

Tento slavný výrok napsal ve svém jasnozřivém článku již víc jak před čtvrtstoletím v roce 1996 spoluzakladatel Microsoftu Bill Gates v době, kdy ještě nebyl Google, YouTube, Facebook, Twitter. Jeho esej začíná slovy: Očekávám, že obsah je to místo, kde se velká část peněz vydělá právě na internetu, stejně jako tomu bylo dříve u televizního vysílání. Stejně prorocký byl i u dalších částí své úvahy: Pokud jde o interaktivní síť, jakou je internet, definice slova „obsah“ se stává velmi širokou. Nemýlil se, internet, sociální sítě spojily tradiční text s multimediálním obsahem.

Podstatný je i jeho další výrok v témž článku: Žádná společnost není příliš malá. Opravdu, internet je místo, kde se může prezentovat úplně každý, kvalitní obsahový marketing narovnal podmínky mezi společnostmi. A na závěr to nejdůležitější z jeho článku: Lidé musí být odměněni hlubokými a extrémně aktuálními informacemi, které mohou libovolně zkoumat.

Obsah je král i pro vyhledávače

Zde můžeme volně navázat tím, co doporučuje Google v pokynech pro webmastery pro dobře hodnocený web:

Poskytujte na svých stránkách, zejména na domovské stránce, vysoce kvalitní obsah. To je ta nejdůležitější věc, kterou je třeba udělat. Pokud vaše stránky obsahují užitečné informace, jejich obsah přitáhne mnoho návštěvníků a naláká webmastery, aby odkazovali na váš web. Při vytváření užitečného webu bohatého na informace pište stránky, které jasně a přesně popisují vaše téma. Přemýšlejte o tom, jaká slova by uživatelé napsali, aby našli vaše stránky, a zahrňte tato slova na svůj web.

Ve své úvodní SEO příručce Google píše: Vytváření působivého a užitečného obsahu pravděpodobně ovlivní váš web více než kterýkoli z dalších faktorů.

Sečteno a podtrženo: Sám Google jasně uvádí, že vysoce kvalitní obsah je tím nejdůležitějším faktorem SEO. S rozvojem umělé inteligence, strojového učení, nástrojů pro pochopení a analýzu přirozeného jazyka, vyhledávače samy ve stále vyšší míře dokážou porozumět obsahu vašich stránek. Z více zkušeností mohu potvrdit, že pokud máte kvalitní obsah, Google vám odpustí prohřešky technického SEO.

Obsah je důležitý, ale co s ním?

Měli byste vědět:

    • 79 % lidí na webu nečte texty. Obsah skenují a snaží se rozpoznat, zda má vůbec cenu číst, zda jsou vůbec informace důvěryhodné. Mějte na paměti, že webová stránka nejsou noviny, které si přečtete celé.
    • Ještě koncem minulého století bylo na internetu jen málo přes 20 blogů, dnes jich je přes půl miliardy. Z říčky informací se stal oceán, ve kterém uživatelé každý den zápasí, aby se neutopili.

7 zásad pro dobrý webový text

        • První slova musí zaujmout. Dejte si záležet na prvních řádcích textu, na úvodním odstavci. Ten si lidé zpravidla přečtou celý a zde se také rozhodnou, zda budou pokračovat dále v četbě.
        • Lidé skenují, vy texty strukturujte. Používejte vhodně stručné nadpisy a podnadpisy, text dělte do kratších odstavců. Váš čtenář tak rychleji najde to, co ho zajímá.
        • Zaujměte dalšími vizuálními prvky, jako jsou infografika, tučně či kurzívou zvýrazněné texty, číslice, odrážky, odkazy, speciální znaky.
        • Méně je více. Nesnažte se informace vykřičet. Nepište texty velkými písmeny, nepoužívejte 3 vykřičníky, mnoho barev a fontů textu, smajlíky.
        • Pište pro lidi, ne pro vyhledávače. Váš text by měl obsahovat vaše klíčová slova, ale umisťujte je přirozeně, nesnažte se jimi stránku vytapetovat – vašeho čtenáře to odradí, vyhledávače to poznají.
        • Pište stručně a srozumitelně. Snažte se poskytnout informace v čtivé a ucelené formě tak, abyste svého čtenáře zaujali. Informujte, ale nezabijte svůj web balvany textu.
        • Bezchybná gramatika je samozřejmostí. Vaše texty by měly dodržovat základní typografická pravidla a mít úroveň, co se týká formálního vyjadřování.

Obsahový marketing

Kvalitní textový obsah může být základ pro cílený obsahový marketing. Existuje mnoho definicí tohoto pojmu, ale lidově i výstižně řečeno, to znamená, že na webu zdarma pustíte něco ze své kuchyně, ze svého know-how, obecněji, že dáváte k dispozici kvalitní informace, ze kterých nemáte přímý zisk.

Příklady:

        • Právník může mít na svých stránkách vzory nejrůznějších smluv.
        • Realitní makléř se podělí o své odborné znalosti se čtenáři, kteří chtějí koupit či prodat nemovitost.
        • Nehtové studio má blog s návody a tipy pro správnou a kreativní modeláž nehtů.
        • Marketingová agentura zveřejňuje základní návody, jak nakonfigurovat reklamní kampaň, jak efektivně měřit web.
        • Zahradnictví má YouTube kanál s videi, jak založit trávník, jak jej správně vertikutovat, jak a kdy ošetřovat stromy.
        • Firma montující fotovoltaiku aktivně na Facebooku komunikuje s potenciálními zákazníky ohledně vhodného řešení.

Co mi obsahový marketing přinese?

Co vaši čtenáři určitě ocení, jedná se o jemnou a nenásilnou formu marketingu. Přinese vám dva základní benefity:

      • Některé z vašich čtenářů kvalitním obsahem přetavíte ve své zákazníky.
      • Tentýž kvalitní obsah vám přinese lepší pozice ve vyhledávačích a tím opět zákazníky.